Als ondernemer laveer je tussen je (winst)doelstelling en het realiseren van creativiteit. Hoe houd je balans tussen kostenbeheersing en het onbeperkt toestaan van ideeën- vorming? De oplossing ligt in de inrichting van je organisatie, het gebruik van je mensen en de middelen die je aanwendt.
Om bij de organisatie te beginnen: maak je bedrijf geschikt voor creativiteit:
- creëer een open cultuur waarin de communicatie open
verloopt, waarin speelruimte is om ideeën te bedenken en
waarin risico's mogen worden genomen;
- ontwikkel verschillende methoden om problemen op te
lossen. Bijvoorbeeld door brainstorm-sessies in te voeren,
rollenspellen te spelen, reverse engineering toe te passen;
- als een vruchtbaar idee is bedacht, biedt dan de middelen
die nodig zijn om dat idee uit te werken tot een concept.
Denk aan productontwikkeling, modellering, prototyping,
maar ook aan acceptatie en realisatie binnen je bedrijf.
- als het concept is uitgewerkt, zorg dan voor een omgeving
waarin het resultaat snel kan worden ingevoerd. Bereid je
eigen organisatie - of de markt - goed voor, laat niet
onnodig tijd verstrijken, stimuleer je medewerkers.
Een organisatie die op deze manier creativiteit tot bloei weet te brengen, creëert draagvlak, bespaart tijd en geld, en komt tot resultaten.
Nog een manier om kosten te beheersen, is de selectie van mensen op hun creatieve vermogens:
- vind de mensen in je organisatie die blijk geven van
creativiteit;
- neem mensen aan op hun creatieve eigenschappen;
- huur externe mensen in die hun sporen op het creatieve
vlak hebben verdiend.
Creatieve mensen zijn veelal mensen die zich op meerdere gebieden bezighouden: een administratief medewerker die een muziekinstrument bespeelt, een receptioniste die in haar wijk kinderevenementen organiseert, een computer- programmeur die internetprogramma's schrijft om mensen te vermaken. Vind deze mensen en smeed ze tot een team! Ze komen sneller tot samenwerking en bereiken sneller resultaten.
Een volgende oplossing is het treffen van voorzieningen ter financiering van je creatieve processen. Vul ze aan uit de opbrengst van succesvolle resultaten. Dat is goed voor tijden waarin het economisch minder gaat. Als je een creatief proces herhaaldelijk aan banden legt vanwege gebrek aan middelen, kan dat op den duur leiden tot demotivatie en afname van moed, inlevingsvermogen en discipline. Resultaten kunnen op zich laten wachten of zelfs uitblijven
Zoals je ziet gaat creativiteit verder dan alleen het bedenken van ideeën. Vruchtbare ideeënvorming vraagt om een open cultuur, de creatie van een draagvlak, het hebben van vertrouwen in het resultaat, de vorming van daadkracht en het behouden van continuïteit.
Uitgangspunt van creativiteit is behoefteverandering. Niet alleen op het gebied van economie en techniek, maar ook op het gebied van cultuur, demografie en milieu. Creatief beleid is daarmee een vereiste voor elk beleid dat is gericht op behoefteverandering: creatief beleid is
strategisch beleid. Wie dat niet ziet, kan beter geen leiding geven.
The problems of the world cannot possibly be solved by
skeptics or cynics whose horizons are limited by the
obvious realities. We need men who can dream of things
that never were.
John F. Kennedy.