Omgekeerd benoem je bij het dragen van de min-pet alleen de negatieve aspecten van het idee. Wat zijn de valkuilen die je kunt onderkennen? Welke beren zie je op de weg? Waarom zal het idee mislukken? Ga ook uit van het bedrijfseconomische voorzichtigheidsprincipe. Waarom niet meteen vol gas gegeven? Waarom niet eerst de kat uit de boom kijken? Focus je enkel en alleen op de nadelen van het idee.


De vijfde pet is de pet van de kansen. Enerzijds ga je na welke mogelijkheden het idee biedt. Wat is er zo goed aan? Is het nieuw? Uniek? Is het octrooieerbaar? Zijn er geen alternatieven te bedenken? Kan de concurrentie ermee aan de haal? Zo ja, hoe snel dan? Biedt het idee mogelijkheden op de lange termijn? Hoe? Door klantenbinding, marktgroei, diversificatie?
Anderzijds bekijk je hoe je het idee zelf nóg betere kansen kunt geven. Is het aan te passen? Door het uit te breiden of te verbeteren? Kun je derden inschakelen, waardoor de kans op succes toeneemt? Enzovoorts.